Loopbaan

Wil je graag weten wat mijn persoonlijke verhaal is als onderwijsbetrokkene? Op deze pagina neem ik je kort mee door de tijdlijn van mijn loopbaan. De tijdlijn geeft een beeld van wat mij drijft, welke impact ik hoop te hebben en hoe ik naar de wereld kijk. Dat wil niet zeggen dat dat altijd een consistent verhaal is geweest of zal zijn, maar er zijn een paar sleutel-ervaringen en creaties waar ik in mijn betrokkenheid tot het onderwijs op voort bouw.

Mijn eigen onderwijservaringen

Waarom: Master Onderwijs en Innovatie

Ik zou mezelf omschrijven als iemand die haar (onderwijs)leven reflectief en actief vormgeeft. Als kind was ik een een serieuze observator én een spelende creator. Observeren om te creëren, rust en stilte om te spelen, bewegen, uitproberen en leren.

 

In het onderwijs leek dit een interne inconsistentie. Daar ben je een denker óf een doener. Werk je liever met je handen of duik je liever in de boeken? Ik voelde me niet altijd gezien en anderen lieten zich niet altijd zien, dat was mijn beleving van wat er mis was aan het onderwijs. 

Toen ik ging studeren veranderde dat idee zich in het idee dat we niet kritisch leren denken. Ik veranderde van studie, ging van hbo naar universiteit, zag geen verbetering en begon te schrijven aan een scriptie over kritisch denken. Ik kwam erachter dat het beperkte kritische denken te maken heeft met de afwezigheid van aandacht voor de persoon: wat jíj denkt en vindt doet er niet toe, kijk naar je boek, de docent of de wetenschap.

En zo kwam ik weer terug bij het persoonlijke, het zien en gezien worden. Het is noodzakelijk, niet alleen omdat het een basale behoefte is, maar ook omdat het de basis vormt van een goede professionele en burgerschap ontwikkeling. En met dat besef weet ik nu: Ik wil docenten, studenten en leerlingen inspireren zich bewust tot het leven, zichzelf, de ander en de wereld te verhouden.

WHY

OM samen met anderen te blijven reflecteren op de vraag "wat is nou eigenlijk goed onderwijs?" ZODAT ik vanuit een kritische en constructieve blik concrete onderwijspraktijken kan creëren.

HOW

Een holistische kijk op onderwijs, waarin curriculum als cultuur wordt beschouwd en je zowel door een pedagogische, als historische, onderwijskundige, filosofische en sociologische bril naar onderwijs leert kijken.

 

WHAT

Een stage bij Bildung Nijmegen, een masterthesis over de rol van verwondering in het onderwijs, een masterclass over theoretische en methodologische stromingen van onderwijsonderzoek, theorie van onderwijsinnovatie, diveriteit en goed onderwijs en onderwijsinnovatie van beleid tot praktijk.

Waarom: Bildung Platform Nijmegen

WHAT
HOW

Veiligheid, gedeelde- én zelfverantwoordelijkheid

Doen, ervaren en reflecteren

WHY

 

OM, als leerling, student en docent, met elkaar te ervaren hoe het is om samen ons onderwijsleven vorm te geven, ZODAT we ons kunnen ontwikkelen in de vrijheid en dus de verantwoordelijkheid die we hebben, doordat onze persoon er in onze (professionele) rol altíjd toe doet.

HOW

Een plek waar mensen met elkaar onderwijs maken en daarmee een platform voor persoonsvorming creëren, voor zichzelf en elkaar