Loopbaan

Op deze pagina neem ik je kort mee door de tijdlijn van mijn loopbaan. Dat doe ik omdat ik denk dat het belangrijk is te weten wat het "verhaal" achter de professional is. Die loopbaan heeft mij namelijk, van begin af aan,  gevormd in wie ik nu als onderwijsbetrokkene ben; wat mij drijft, welke impact ik wil hebben, hoe ik naar de wereld kijk en hoe ik handel. Dat wil niet zeggen dat dat altijd een consistent verhaal is geweest of zal zijn, maar er zijn een paar sleutel-ervaringen en creaties waar ik in mijn betrokkenheid tot het onderwijs op voort bouw.

Mijn eigen onderwijservaringen

Waarom: Master Onderwijs en Innovatie

Ik zou mezelf omschrijven als iemand die haar (onderwijs)leven vormgeeft in contrasten. Als kind was ik een een serieuze observator én een spelende creator. Observeren om te creëren, rust en stilte om te spelen, bewegen, uitproberen en leren.

 

In het onderwijs leek dit een interne inconsistentie. Daar ben je een denker óf een doener. Werk je liever met je handen of duik je liever in de boeken? Ik voelde me niet altijd gezien en anderen lieten zich vaak niet zien, dat was mijn beleving van wat er mis was aan het onderwijs. 

Toen ik ging studeren veranderde dat idee zich in het idee dat we niet kritisch leren denken. Ik veranderde van studie, ging van hbo naar universiteit, zag geen verbetering en begon te schrijven aan een scriptie over kritisch denken. Ik kwam erachter dat het beperkte kritische denken te maken heeft met de afwezigheid van aandacht voor de persoon: wat jíj denkt en vindt doet er niet toe, kijk naar je boek, de docent of de wetenschap.

En zo kwam ik weer terug bij het persoonlijke, het zien en gezien worden. Het is noodzakelijk, niet alleen omdat het een basale behoefte is, maar ook omdat het de basis vormt van een goede professionele en burgerschap ontwikkeling. En met dat besef weet ik nu: Ik wil docenten, studenten en leerlingen inspireren zich bewust tot het leven, zichzelf, de ander en de wereld te verhouden.

WHY

OM samen met anderen te blijven reflecteren op de vraag "wat is nou eigenlijk goed onderwijs?" ZODAT ik vanuit een kritische en constructieve blik concrete onderwijspraktijken kan creëren.

HOW

Een holistische kijk op onderwijs, waarin curriculum als cultuur wordt beschouwd en je zowel door een pedagogische, als historische, onderwijskundige, filosofische en sociologische bril naar onderwijs leert kijken.

 

WHAT

Een stage bij Bildung Nijmegen, een masterthesis over de rol van verwondering in het onderwijs, een masterclass over theoretische en methodologische stromingen van onderwijsonderzoek, theorie van onderwijsinnovatie, diveriteit en goed onderwijs en onderwijsinnovatie van beleid tot praktijk.

WHAT
HOW

Veiligheid, gedeelde- én zelfverantwoordelijkheid

Doen, ervaren en reflecteren

WHY

 

OM, als leerling, student en docent, met elkaar te ervaren hoe het is om samen ons onderwijsleven vorm te geven, ZODAT we ons kunnen ontwikkelen in de vrijheid en dus de verantwoordelijkheid die we hebben, doordat onze persoon er in onze (professionele) rol altíjd toe doet.

HOW

Een plek waar mensen met elkaar onderwijs maken en daarmee een platform voor persoonsvorming creëren, voor zichzelf en elkaar

Waarom: Bildung Platform Nijmegen

  • Instagram Social Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon

© 2018 by Ilse Speelman. Created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now